درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




خورشید روز 10تیر با یک توفان خورشیدی موسوم به تخلیه تاج خورشیدی، سیارات عطارد و ناهید را نشانه گرفت
به گزارش ایسنا،‌ تخلیه تاج خورشیدی یک پدیده خورشیدی است که می‌تواند میلیاردها تن ذرات باردار را که بر سیستم‌های الکترونیکی درون ماهواره‌ها اثر می‌گذارند، به فضا ارسال کنند.
مدل‌های پژوهشی تجربی ناسا در رصدخانه ارتباطات بیگانه خورشیدی نشان دادند که این توفان به مقصد زمین نبوده و با سرعت حدود 570 مایل بر ثانیه خورشید را ترک کرده است.
اگرچه ممکن است این توفان خورشیدی از کنار ماهواره‌های مسنجر، اسپیتزر یا استریو-B ناسا عبور کند که اپراتورهای ماموریت این کاوشگرها را برای اجرای کارهای ایمنی آماده نگهداشته است.
تابش ذرات بسیار اندکی با این رویداد همراه است که معمولا باعث نگرانی اپراتورهای فضاپیماهای میان سیاره‌ای هستند؛ چرا که این ذرات می‌توانند درون ابزارهای الکترونیکی رایانه‌ای آنبرد این فضاپیماها وارد شوند.
در صورت وجود نگرانی، اپراتورها می‌توانند فضاپیماها را بر روی حالت ایمن قرار دهند تا از ابزارهای آن در برابر مواد خورشیدی حفاظت کنند.

همشهری



دو شنبه 17 تير 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

بامداد روز 22 آبان ماه پدیده مقارنه ماه با ستاره سماک اعزل رخ خواهد داد که در این پدیده این دو جرم آسمانی به نزدیکترین فاصله خود با یکدیگر می رسند.
به گزارش خبرنگار مهر، در روز دوشنبه 22 آبان ماه پدیده مقارنه میان ماه و ستاره سماک اعزل رخ خواهد داد.



ادامه مطلب ...


شنبه 20 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

امروز چهارشنبه سیاره زهره در بیشترین کشیدگی غربی قرار می گیرد و زمان مناسبی برای رصد این جرم آسمانی است.
به گزارش خبرنگار مهر، "کشیدگی" به حالتی گفته می شود که از دید ناظر زمینی، سیاره به حداکثر جدایی زاویه ای از خورشید برسد. در این حالت بیشترین مدت مکث سیاره در آسمان را شاهد هستیم از این رو امکان رصد بهتر سیاره ها فراهم می شود.
دو نوع کشیدگی غربی و شرقی وجود دارد. کشیدگی غربی زمانی رخ می دهد که سیاره پیش از طلوع خورشید در بیشترین ارتفاع از افق و کشیدگی شرقی سیاره پس از غروب خورشید در بیشترین ارتفاع از افق قرار گیرد.
 در ساعت 13:38 دقیقه امروز چهارشنبه 25 مردادماه سیاره زهره در بیشترین کشیدگی غربی قرار می گیرد. در این پدیده جدایی زاویه ای این سیاره با خورشید در حدود 45/8 درجه خواهد بود.

در آسمان صبحگاهی می توان سیاره زهره را در بالاترین حد کشیدگی خود هنگام طلوع خورشید مشاهده کرد.



دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

فردا دوشنبه 19 تیرماه پدیده مقارنه سیاره زهره با ستاره دبران رخ خواهد داد در این پدیده سیاره زهره به نزدیکی ستاره دبران می رسد.




ادامه مطلب ...


دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

سه جرم سیاره ای زهره، کیوان و مشتری تا پایان خردادماه در آسمان شامگاهی حضور دارند و رصدگران می توانند با ابزار رصدی به رصد این اجرام بپردازند.
به گزارش خبرنگار مهر، سه جرم سیاره ای زهره، کیوان و مشتری به صورت اجرام نورانی مهمان آسمان شامگاهی خرداد ماه هستند.
سیاره زهره، صورت فلکی ثور را در مسیر دایره البروج طی می کند و تا اواخر خرداد ماه مهمان این صورت فلکی است. این سیاره در ارتفاع پایین، نیم ساعت قبل از طلوع خورشید در مشرق دیده می شود. این جرم آسمانی در طول روز به دلیل نور زیاد خورشید قابل مشاهده نیست.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 29 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

خوش شانسی را چگونه معنا می کنید؟ ثروت، زندگی موفق، کار مناسب و یا... ؟ بیایید کمی دیدگاه مادی را عوض کنیم و از قلمرو زمین جدا شویم و پای در آسمان بی انتهای شب بگذاریم. پدیده های بسیار نادری در دنیای نجوم روی می دهند که بعضی از آنها در محدوده ی عمر انسان بسیار نادر محسوب می شوند. برای مثال پدیده ای که 2 بار در محدود ی عمر انسان ها روی دهد و هر 2 بار از کشوری که در آن زندگی می کنید، مشاهده شود، آیا نمی توان آن را خوش شانسی نامید؟ پدیده ای که تا 105.5 سال دیگر نمی توانید آن را ببینید!



ادامه مطلب ...


دو شنبه 22 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

رئیس گروه تحقیقاتی رصد گذر زهره از طریق تلسکوپ فضایی هابل با ارائه توضیحاتی درباره ویژگها و زمان عبور زهره از مقابل خورشید گفت: هابل گذر زهره را از طریق ماه رصد می‌کند و از ماه به عنوان آینه بهره می گیرد تا نگاه مستقیم هابل به خورشید به ابزارهای آن صدمه وارد نکند.
به گزارش خبرنگار مهر، دیوید ایرنرایش (David Ehrenreich) محقق موسسه سیاره شناسی و فیزیک نجومی گرونوبل فرانسه است که حوزه فعالیتی وی مشخص کردن اتمسفر سیاره های خارج از منظومه شمسی است و به نشانه های حیات و عدم وجود حیات در گستره های تابش اتمسفرهای سیاره ای علاقمند است.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

علاقه‌مندان نجوم در سراسر جهان، به تماشای یکی از پدیده‌های نادر آسمانی پرداختند که تا 105 سال دیگر اتفاق نخواهد افتاد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ پدیده گذر سیاره زهره از برابر خورشید در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه(16 و 17 خرداد) در اقصی نقاط جهان قابل مشاهده بود.

گذرهای زهره در جفتهای هشت ساله با فاصله دوره‌ای بیش از یک قرن رخ می‌دهند. در طول این گذر، سیاره زهره مانند یک لکه سیاه گرد از برابر چهره خورشید عبور می‌کند.

برای ستاره‌شناسان این گذر تنها یک منظره نادر سیاره‌ای نیست بلکه همچنین یکی از رویدادهایی است که آنها امیدوارند بتواند اشتیاق جمعی را در مورد جهان و جایگاه زمین در آن برانگیزد.

در حالی که که ستاره‌شناسان از جدیدترین فناوریها برای ثبت این گذر استفاده کرده‌اند، دون پتیت، فضانورد آمریکایی در ایستگاه فضایی بین‌المللی به ثبت تصاویر از این رویداد و به اشتراک گذاشتن آنلاین آنها پرداخته است.

زمان مشاهده گذر سیاره زهره از برابر خورشید در مناطق مختلف جهان:

لندن: 5:37

پکن: 6:10

قاهره: 6:38

توکیو: 7:10

سیدنی: 8:16

اوکلند: 10:15

برای دیدن تصاویر به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 18 خرداد 1386برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

در روزهای پنجم و ششم ژوئن سال جاری (16 و 17 خرداد)، میلیون‌ها انسان در سراسر جهان می‌توانند در رویدادی که احتمالا دیگر رویدادی که تا 105سال دیگر تکرار نمی‌شوددر طول عمرشان اتفاق نخواهد افتاد، به مشاهده عبور سیاره ناهید از برابر خورشید بنشینند.
  این گذر حدود شش ساعت به طول خواهد انجامید و در طول آن، ناهید (زهره) مانند یک نقطه ریز سیاه در سطح خورشید دیده خواهد شد.
این رویداد در نوبت بعدی در سال 2117 اتفاق خواهد افتاد.
جی پاساچوف، ستاره شناس کالج ویلیام در مقاله‌ای در مجله جهان فیزیک به بررسی علم پشت این گذر ناهید و ارائه تاریخچه آن پرداخته است.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

در طول این هفته 30 دقیقه پس از غروب خورشید می توانید سیاره درخشان زهره را در سمت غربی آسمان مشاهده کنید؛ رویدادی گذر زهره از میان زمین و خورشیدکه تنها یک‌بار در عمر هرکس قابل مشاهده است.
اگرچه سیاره زهره یکی از درخشان ترین اجسام آسمانی است، اما این هفته به علت شرایطی که در آن قرار گرفته در درخشان ترین حالت خود قرار خواهد داشت و حتی با کمی دقت می توان ستاره های درخشان اطراف زهره را نیز مشاهده کرد.
تیر و عطارد که مرکزی ترین سیاره‌ها در منظومه شمسی به شمار می روند وارد فازهایی شبیه به فازهای ماه شده اند و در زوایای مختلف توسط خورشید روشن می شوند و همچنین اندازه ظاهری آنها نیز نسبت به قرارگیری در دورترین نقطه از خورشید و نزدیک ترین نقطه به زمین تغییر می کند.
درحال حاضر سیاره زهره رو به زمین است از این رو بزرگتر و درخشانتر به چشم می رسد، همچنین فاز آن درحالی که در مقابل خورشید حرکت می کند، باریک تر به نظر می رسد که این امر موجب کاهش درخشش آن خواهد شد.
براساس گزارش اسپیس، این هفته سیاره زهره با استفاده از تلسکوپ شبیه نسخه میناتوری یک ماه پنج روزه خواهد بود اما سطح آن به ماه شباهت ندارد.
طی چند هفته آینده زهره بیشتر به زمین نزدیک می شود، به چشم بزرگتر رسیده و هلال آن باریکتر می شود. برای آنهایی که تلسکوپ در اختیار ندارند، تماشای زهره با دوربینهای دوچشمی نیز امکان پذیر است.
روز 5 ژوئن در استرالیا و آسیا اتفاق بسیار خاصی رخ می دهد: سیاره زهره از میان زمین و خورشید عبور خواهد کرد و این عبور یک سایه نقطه مانند سیاهی را روی خورشید ایجاد می کند.
این رویداد که از آن با عنوان گذر زهره یاد می شود به طور متوسط دوبار در یک قرن رخ می رهد و این اتفاق آخرین شانس شما برای مشاهده چنین رویدادی است، چرا که این اتفاق تا سال 2117 رخ نخواهد داد.

منبع: خبرگزاری مهر

 



پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد