درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 78
بازدید دیروز : 16
بازدید هفته : 197
بازدید ماه : 196
بازدید کل : 103880
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




خورشید در جدیدترین فعالیت خود روز پنجشنبه(شش مهر ماه) یک توفان گسترده را از لکه خورشیدی AR 1577 به سوی زمین روانه کرد که امروز یکشنبه به زمین رسید.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این توفان خورشیدی در شکل یک تخلیه تاجی بوده که می‌تواند میلیاردها تن ذره باردار را به فضا ارسال کند.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 10 مهر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

آلودگی نوری چیست؟
شیطنت کودکی چیزی است که به کمتر کسی اجازه نداده باشد، برای یکبار هم که شده به خورشید خیره نشوید. مسلماً مدت زیادی نمی توان تاب تحمل نور شدید خورشید را داشت و پس از برداشتن چشم از خورشید، هاله ای سبز رنگ را بر روی تصاویر چشمتان از محیط مشاهده می کنید. در حقیقت شما از همان کودکی آلودگی نوری را تجربه کرده اید با این تفاوت که مبحث آلودگی نوری در حوزه نورهای مصنوعی جای دارد. در زندگی روزمره تان دقت کنید. شیوه مدرنیته زندگی امروزه ما پر است از این مثالها و شواهد. در غالب تجربه آلودگی نوری با نور مصنوعی می توان به نور شدید جوشکاری که چشم زدگیخیرگی را به همراه دارد و یا در اصطلاح نور بالای ماشین عقب که موجبات آزار راننده را مهیا می سازد و یا لامپ پر وات سر در اغلب مغازه ها بخصوص میوه فروشی ها و سوپر مارکت ها اشاره نمود.
در حقیقت استفاده از نور به روش نادرست و غير استاندارد توليد آلودگي نوري مي كند.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

در آخرین مراحل آماده‌سازی جانشین تلسکوپ فضایی هابل، اکنون آینه‌های غول‌پیکر تلسکوپ جیمز وب بصورت کاملا صیقلی، به ناسا تحویل داده شده‌اند.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تلسکوپ هابل پس از 21 سال خدمت و ثبت تصاویر خارق‌العاده از فضای عمیق و اجسام درون آن اکنون برای بازنشستگی آماده شده و ناسا با همکاری سازمانهای فضایی اروپا و کانادا در حال تکمیل تلسکوپ جیمز وب است که بسیار قویتر و کاملتر از هابل به بررسی آسمان با وضوح بیشتر خواهد پرداخت.




ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 
نظریه‌ پردازان ناسا پس از کشف یک احتمال نظری برای سفرهای فضایی تاب‌دار، از طرحهایی برای سفرهای سریع‌تر از نور در آینده خبر داده‌اند.
به گزارش علم پرس به نقل از ایسنا؛ با وجود تمایل انسان برای بررسی ستارگان، محدودیت‌هایی به دلیل سفر در سرعت کمتر از نور وجود داشته و حتی با دستیابی به این سرعت نیز باید سالیان دراز برای چنین سفرهایی منتظر ماند.
اگرچه هیچ چیز نمی‌تواند سرعت نور را بشکند، دانشمندان همیشه سفرهای فضایی با استفاده از قابلیت رانش تاب‌دار آلکابیر را در نظر داشته‌اند که در آن فضانوردان می‌توانند فضا و زمان را بر خود خم کرده و از میان راه‌های گریز در فضا حرکت کنند.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

مریخ‌نورد “کنجکاوی” در جستجوی اآثار حیات بر کره مریخ موفق به کشف بستر یک رودخانه‌ی قدیمی شده است. در تصویرهای ارسالی ریگ‌هایی دیده می‌شوند که به گفته‌ی کارشناسان بر اثر جریان آب شکل گرفته‌اند.

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

 

گلسنگ به کار رفته در تحقیقات پژوهشگران اسپانیا و آلمان در ایستگاه بین‌المللی فضایی که به اشتباه گونه «Aspicilia fruticulosa» معرفی شده بود با بررسی‌های محقق ایرانی به عنوان گونه‌ای جدید شناسایی شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، در پی ارائه یافته‌های رساله دکتری محمد سهرابی، دانش آموخته گروه زیست شناسی دانشکده علوم زیستی دانشگاه «هلسینکی» فنلاند در قالب مقاله ای در مجله معتبر آلمانی Mycological Progress محققان اروپایی دست اندرکار این تحقیقات با تصحیح اشتباهتشان در مقاله جدید خود نام گونه جدید کشف شده توسط این محقق ایرانی و همکارانش را جایگزین کرده‌اند.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تیمی از دانشمندان توانسته‌اند یک معمای حل نشده علمی را به سرانجام رسانده و با استفاده از طیف‌سنجی مادون قرمز، کمترین میزان مولکول آب مورد نیاز برای شکل دادن به یک بلور یخ را شناسایی کنند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ بلورهای یخ نیز از آغاز بسیار کوچک برخوردار هستند و در حال حاضر 475 مولکول می‌تواند یک بلور یخ واقعی را بسازد.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 به گزارش خبرگزاری مهر، نگاه اجمالی به ماده متحرک و درحال چرخش اطراف یک سیاه چاله نشان می دهد که این سیاه چاله منبع انفجار عظیم انرژی با فاصله هزاران سال نوری است.

 تصویر سال 1998 از تلکسوپ فضایی هابل که نشان دهنده یک فوران چرخان گاز است که از مسیه 87 خارج شده است، تلسکوپ جدید تصدیق کرده است که این فوران از یک سیاه چاله بسیار عظیم آمده است



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 
ناسا اخیرا از یک تصویر جالب رونمایی کرده که نشان می‌دهد کهکشان راه شیری در هاله عظیمی از گاز داغ پوشیده شده که به اندازه صدها هزار سال نوری گسترده شده است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجم برآورد شده این هاله با حجم تمام ستارگان کهکشان قابل مقایسه است.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

در بامداد فردا یکشنبه 9 مهرماه، ماه کامل شکل خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، زمانی که ماه به نقطه مقابل زمین نسبت به خورشید می رسد و فاصله زاویه ای ماه و خورشید 180 درجه می شود، تمام قرص ماه روشن به نظر می رسد که به آن بدر (Full Moon) می گویند.
در ساعت 6:50 فردا یکشنبه 9 مهر ماه کامل شکل خواهد گرفت. در این زمان ماه در مقابل خورشید نسبت به زمین قرار می گیرد و قسمت شرقی قرص ماه توسط اشعه نور خورشید روشن می شود.
 
بر خلاف زمین، ماه فاقد آب، هوا و میدان مغناطیسی است. بر روی کره ماه دهانه هایی ایجاد شده است که نتیجه اصابت سنگهای آسمانی در اولین روزهای شکل گیری آن است.
 
در لبه غربی ماه، دهانه ای به قطر 70 کیلومتر قرار گرفته که به افتخار عمر خیام، ریاضیدان، منجم و شاعر فارسی زبان نامگذاری شده است. این دهانه با موقعیت 58 درجه شمالی و 102.1 درجه غربی، در پشت ماه قرار گرفته و بعضی اوقات به دلیل حرکت رخگرد ماه در لبه قمر زمین قرار می‎گیرد.
 
نام این دهانه در سال 1970 از سوی اتحادیه بین المللی نجوم IAU به تصویب رسید.



یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان