درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 75
بازدید دیروز : 16
بازدید هفته : 194
بازدید ماه : 193
بازدید کل : 103877
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




بخارهای کره زمین

آب بیشتر از همه از چه جاهایی از کره زمین تبخیر می‌شود؟ ممکن است پاسخ دادن به این پرسش مشکل به نظر رسد.

اما این دیواره متشکل از بازنمایی‌های کره زمین که یک شبیه‌سازی از توزیع میانگین ماهانه میزان تبخیر آب بر روی سیاره ما است، ممکن است برداشتی کلی به شما بدهد.

چنین شبیه‌سازی‌هایی اهمیت دارند، زیرا شناخت توزیع تبخیر آب بر روی کره زمین برای درک کردن تغییرات آب و هوای سیاره ما ضروری است.



چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان
 

سفرهای فضایی آینده موشک فضایی سایوز در واقع نمونه تکامل‌یافته‌ای از موشک بین‌قاره‌ای موسوم به آرـ7 است که در سال‌های پرآشوب جنگ سرد ساخته شده بود. این موشک در چندین نوبت دوباره طراحی شده و زیرسامانه‌های الکترونیکی و هدایتی آن اصلاحات فراوانی را شاهد بوده است اما ساختار کلی آرـ7 آنچنان خوب طراحی شده بود که هنوز نیازی به اصلاح آن یا تغییر فرآیند پرتاب، احساس نشده است.




ادامه مطلب ...


چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

فضانوردان در کام آتشدر یک صبح سرد زمستانی زمانی که کارکنان بخش کنترل پرواز مرکز فضایی کندی، خود را آماده می‌کردند تا بار دیگر یکی از تمرین‌های کسل‌کننده قبل از پرواز را به نظاره بنشینند هرگز تصور نمی‌کردند که دست سرنوشت روز داغ و وحشتناکی را برایشان تدارک دیده باشد. آنها باید هرچه زودتر برای سفر مداری نخستین ناو جدید آپولو آماده ‌شوند. این ناو و آنچه پیش رو داشت به نوعی آبروی ملت آمریکا به حساب می‌آمد.




ادامه مطلب ...


چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

غروب ماه بدر در جو زمین

فضانوردان ایستگاه فضایی مناظر عجیبی را در ارتفاع 400 کیلومتری سطح زمین مشاهده می‌کنند. یکی از آنها، اثرات شکست نور در جو زمین است که باعث می‌شود غروب ماه بدر با آن‌چه روی زمین می‌بینیم، متفاوت باشد.

البته ناظران زمینی می‌توانند اثر به مراتب ضعیف‌تری را به هنگام طلوع و غروب خورشید و ماه در افق مشاهده کنند، اما تغییرات ظاهری ماه از دید فضانوردان که به دلیل شکست نور در لایه‌های مختلف جو اتفاق می‌افتد، به مراتب شدیدتر است.



چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

شاید اگر از شما بپرسند نزدیکترین کهکشان به ما چه نام دارد، بدون تردید آندرومدا را نام می‌برید درصورتی که تا سال ۱۹۹۴، تا زمانی که کهکشان بیضوی کوتوله قوس (SagDEG) کشف نشده بود، تصور بر این بود که ابرهای ماژلانی بزرگ و کوچک نزدیکترین کهکشان‌ها به کهکشان راه شیری هستند. در سال ۲۰۰۳، کهکشان کوتوله کلب اکبر کشف شد که در حال حاضر نزدیکترین کهکشان شناخته شده به کهکشان ما است.

 

نزدیکترین کهکشان‌ها



ادامه مطلب ...


سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

کشفیات تازه راجع به جایگاه ما در کهکشانمنظومه شمسی، حین جابه‌جایی‌اش در پهنه کهکشان، با حباب مغناطیسی غول‌آسایی احاطه شده است. خورشید که در مرکز این حباب جاخوش کرده است، پیوسته سیلی از ذرات باردار و پرانرژی را به درون حباب می‌فرستد و این ذرات، تا لحظه برخوردشان به ذراتی که فضای میان‌ستاره‌ای را در کهکشان ما پر کرده‌اند، همینطور پیش می‌روند.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ماهواره‌ای که 5 مرتبه به گنبد آسمان خیره شدموسیقی افتتاحیه ماموریت فضایی "پلانک" در 14 می 2009 و همراه با موشک آریان 5 از پایگاه گوایانا در فرانسه و به رهبری "آژانس فضایی اروپا" (اسا) نواخته شد.

حتی اگر در هفته های گذشته کارشناسان و دانشمندان اسا اعلام کرده باشند که "دستگاه بسامد بالا" (HFI)، یکی از دو ابزار اصلی این رصدخانه فضایی خاموش شده است این دستگاه توانست در طول ماموریت خود از کل پرتوهای پس زمینه کیهانی بیگ بنگ نقشه برداری کند و بر سراسر آسمان زمانی که جهان تنها 380 هزار سال داشت روشنایی افکند.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

نحوه عکسبرداری از ستاره های متغیرمجمع جهانی زمان سنجی اختفای نجومی با همکاری سازمان فضایی کارگاه ملی متغیرهای گرفتی را برگزار می کند که در طی آن پدیده نجومی گذر سیاره زهره از مقابل خورشید بررسی می شود.
به گزارش خبرنگار مهر، ستاره های متغیر، ستاره هایی هستند که نور آنها تغییر می کند. دوره تغییرات این ستاره ها، بسته به نوع آنها از کسری از ثانیه تا چندین سال متغیر است. تاکنون بیش از 100 هزار ستاره متغیر شناخته و فهرست شده است و بیشتر از هزاران مورد مشکوک به متغیر بودن هستند.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

چشم انداز بی نظیر شهرهای زمین از ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری

فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی هر 90 دقیقه یک‌بار به دور زمین گردش می‌کنند و در هر گردش، منظره‌ای باورنکردنی از روشنایی‌های شهری را در کنار شفق‌های قطبی در افق خود مشاهده می‌کنند.

این فیلم که به ‌تازگی توسط ناسا منتشر شده، از کنار هم قرار دادن تصاویری تهیه شده که فضانوردان در 30 ژانویه 2012 ثبت کرده‌اند. سفر از شمال مکزیک آغاز می‌شود و تا شمال‌غرب نیوبرانزویک ادامه می‌یابد. در این فیلم به ترتیب روشنایی‌های این شهرها قابل تشخیص است: شمال‌شرقی تگزاس، سن‌آنتونیو، هوستون، دالاس، اوکلاهاماسیتی، کانزاس‌سیتی، سنت‌لوئیس، میشیگان در حاشیه جنوبی دریاچه میشیگان و شهرهای کانادا که در افق شمالی دیده می‌شوند.

حلقه زیبای شفق‌های قطبی سبزرنگ در افق شمالی نیز هرچند در اوج فعالیت خود نیست، اما چشم‌انداز جالبی در افق پدید آورده است.



سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

خلیج همیشه فارس از دید فضانوردانفضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی از ارتفاع 400 کیلومتری، مناظر بدیعی از سیاره مادری خود مشاهده می‌کنند. این فیلم بر اساس تصاویر تهیه‌شده در اوایل ژانویه 2012 از خلیج فارس و دریای عمان آماده شده است.
در این تصویر که نمای شبانگاهی را نشان می‌دهد، روشنایی شهرها و راه‌های ارتباطی سواحل شمال و جنوب خلیج فارس و دریای عمان دیده می‌شود. هاله روشن جو مربوط به هواتاب است، تابش مولکول‌های جو که پس از گرم شدن در طول روز، انرژی خود را در طول شب گسیل می‎کنند.
در این فیلم، ایستگاه فضایی از شرق به غرب در حرکت است و شما می‌توانید مناطق جنوبی ایران را در سمت چپ تصویر و شبه‌جزیره عربستان و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را در سمت راست تصویر مشاهده کنید. فیلم با پرواز بر فراز کویت آغاز می‌شود و روشنایی‌های برخی شهرها به دلیل وجود لایه‌های ابر به صورت محو دیده می‌شود.



سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان