درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 48
بازدید هفته : 54
بازدید ماه : 345
بازدید کل : 104029
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




چرا زهره این چنین بیضی به نظر می رسد؟ زهره بارها و بارها از زمین دیده شده است و هر بار اتمسفر زمین نورش را تا حدی ناپدید کرده است. هرگاه هوا فقط مقداری گرد و غبار و قطرات آب دارد، اجسام دوری همچون زهره همانند هاله های گوشه دار به نظر می رسند. هاله های اطراف این اجسام غیر معمول نیستند و در واقع کرونای دایره ای شکل در اطراف خورشید و ماه همان هاله ها هستند. اخیرا، تصور شده است که هاله ها دایره ایی نیستند بلکه مشخصا بیضی شکل اند. هاله بیضی شکل ونوسی که در تصویر بالا مشاهده می شود، توسط عکاس نجومی گرفته شده است که حدود سه سال پیش برای اولین بار این پدیده غیر معمول را مشاهده کرد. البته درابتدا این اعوجاج غیر معمول مورد بحث و تردید بود اما حالا این پدیده بارها توسط عکاسان نجومی مورد تایید قرار گرفته است. این که چه چیزی باعث بیضوی شدن این هاله می شود، هنوز ناشناخته است و اگرچه چندین فرضیه بر این باورند که کریستال های یخ به صورت افقی گرا مسبب این پدیده هستند، اما بحث های مهمی در مورد آن هنوز هم در حال وقوع است.



چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

زهره و مشتری موقتا در آسمان شب جفت می شوندمشتری و زهره در شب های آینده در فاصله بسیار کم از یکدیگر ظاهر خواهند شد.

این دو سیاره علیرغم آنکه در عالم واقع فاصله بسیار زیادی از هم دارند، از نقطه نظر زمین در موقعیتی قرار می گیرند که فقط چند درجه از یکدیگر ظاهر خواهند شد.

این جفت را می توان پس از غروب آفتاب در آسمان غرب-جنوب غربی رؤیت کرد.

زهره درخشان تر است و مشتری در ادامه ماه روی خطی - ظاهری - از کنار آن عبور خواهد کرد.

شبکه تلسکوپ های "اسلو" (Slooh) این گذر را به طور زنده در ساعت ۲:۳۰ صبح دوشنبه به وقت گرینویچ پخش خواهد کرد.

مقطع کنونی یک دوره پرحادثه برای علاقمندان به سیارات است.

دوشنبه گذشته مریخ بیش از هر زمان دیگر طی دو سال اخیر به زمین نزدیک شد.

ماه که در ماه فوریه در کنار مشتری و زهره ظاهر شده بود اواخر ماه جاری بار دیگر در این تجمع آسمانی شرکت خواهد کرد.

هیجان انگیزترین رویداد منظومه شمسی در سال ۲۰۱۲ گذر زهره از برابر خورشید خواهد بود، رویدادی که اوایل ماه ژوئن از برخی نقاط زمین قابل مشاهده است.



سه شنبه 8 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

کشف کاهش سرعت چرخش در سیاره ونوساخترشناسان پی برده اند که سیاره ونوس یا زهره نسبت به آنچه پیش از این تصور می رفت با سرعت کمتری به دور خود می چرخد.

در اوایل دهه 1990 دانشمندان در ماموریت ماژلان ناسا بر اساس سرعت حرکت ساختارهای سطحی سیاره که از زیر فضاپیما عبور می کردند محاسبه کردند که یک دور کامل چرخش ونوس به دور خود 243.015 روز زمینی زمان صرف می کند.

اما اکنون دانشمندان سطح ونوس را با مدارگرد ESAVE آژانس فضایی اروپا مورد بررسی مجدد قرار داده و دریافته اند این سیاره 6.5 دقیقه آرامتر از آنچه در حدود 16 سال پیش تخمین زده شده بود حرکت می کند. "نیلز مولر" دانشمند سیاره ای مرکز هوافضای آلمان می گوید زمانی که متوجه تفاوت نقشه های جدید و قدیمی از ونوس شد ابتدا تصور کرد که در محاسباتش اشتباهی رخ داده است اما پس از اینکه هر نوع خطای ممکن در محاسبات بررسی شد وی دریافت که این سیاره نسبت به محاسبات قدیمی کندتر حرکت می کند.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

در یك كلام الهه زیبایی آسمان است. آسمان از نظر قدما، جایگاه خدایان بوده و زهره به عنوان خدای زیبایی، بسیار مورد توجه آنها بوده است جو فوق العاده غلیظ زهره عرب یا آناهیتای پارسی كه ضریب بازتابشی زیادی دارد، درخشندگی خاصی به این سیاره بخشیده است. زهره كه با حداكثر كشیدگی ْ۴۷، به خوبی و بسیار آسان در آسمان مغرب و یا صبحگاهی رؤیت می شود، از بسیاری جهات شبیه زمین است. حجم، جرم، چگالی و طول عمر یكسان این دو سیاره باعث شده است كه دانشمندان، زهره را خواهر زمین بنامند.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 11 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

زهره يا ناهيد دومين سياره منظومه شمسي است و براي اختر‌شناسان باستان به عنوان ستاره صبحگاهي و ستاره شامگاهي شناخته مي‌شد. آن را همچنين به نام الهه عشق و زيبايي نيز مي‌شناسيم. اين سياره نماد ونوس رومي، افروديت يوناني، ايشتر بين‌النهريني، و آناهيد ايراني بوده است. زهره پس از ماه درخشان‌ترين جرم آسمان شب است و به همين دليل گاهي آن را جواهر آسمان مي‌نامند و همچون ماه از ديد ناظران زميني بسته به موقعيتش است. بنابراين گاهي به صورت قرص كامل و گاهي مانند هلال باريك ديده مي‌شود.

 

 

زهره از نظر جرم اندازه چگالي و حجم بسيار به زمين شباهت دارد و هر دو در دوره‌اي يكسان از سحابي اوليه خورشيدي شكل گرفته‌اند. اما زهره قمر ندارد و با اين‌كه زهره و زمين در ابتدا جوي از دي‌اكسيد كربن داشته‌اند، زمين كه نسبت به زهره در فاصله دورتري قرار داشت، فرصت يافت تا مقداري از آن را به فضا بازتاب كند. تا به دماي متعادلي برسد بخار آب ميعان يافته و باران ببارد و اقيانوسي شكل بگيرد.

 

 

اما زهره كه به خورشيد نزديك‌تر است و نور و گرماي بيشتري را دريافت مي‌كند قادر نبوده بخشي از نور و حرارت را به فضا بازتاب دهد. بنابر اين حرارت زير جو ضخيمش به دام افتاده و موجب اثر‌ گلخانه‌اي شديد شد و جو آن به تدريج گرم و گرم‌تر شد و مانع ميعان بخار آب و بارش باران شد.

 

 

بنابراين زهره، امروز هيچ اقيانوسي ندارد و جوي دارد كه فشار آن نود و برابر فشار درياي زمين است. فشار جو زهره، چنان زياد است كه هرگز نمي‌توان در برابر آن دوام آورد. فشاري معادل فشاري كه بر يك غواص در عمق 900 متري دريا ايجاد مي‌شود اين جو پرتراكم مثل آيينه 70 درصد نور خورشيد را بازتاب مي‌كند كه سبب درخشش خيره‌كننده اين سياره، مي‌شود.

 

 

 جو زهره هنوز هم از دي‌اكسيد كربن و هيچ بخار آبي است و ابر‌هايي از قطرات اسيد سولفوريك در آن وجود دارند. دماي آن حدود 482 درجه است كه سرب را در سطح آن ذوب مي‌كند. تقريبا بيش از 85 درصد سطح سياره پر از مواد مذاب و گدازه‌هاي هست كه از اين چشمه‌هاي آتش‌ سرازير مي‌شوند. وجود جو نگهدارنده گرما موجب داغ‌تر شدن زهره نسبت به عطارد عاري از جو شده است. البته افزايش گرماي حاصل از اثر گلخانه‌اي زهره نيز حدي دارد. وقتي سياره به آستانه گرما مي‌رسد، دماي زياد مقدار زيادي از مولكول‌هاي گلخانه‌اي جو را مي‌شكند و دما دوباره تعديل مي‌شود.

 

 

زهره هر 225 روز يكبار به دور مدارش مي‌گردد. اما چرخش آن به دور خودش آن‌قدر كند است كه هر يك روز آن 243 روز زميني طول مي‌كشد. يعني شب و روزش طولاني‌تر از سالش است. افزون بر اين احتمال دارد برخورد جسمي با زاويه تند در زمان پيدايش زهره محورش را در حدود 170 درجه از حالت عمود بر صفحه مقداري متمايل كرده است و جهت چرخش آن برعكس شده است، به طوري كه امروز از شرق به غرب مي‌گردد و خورشيد در سطح آن از غرب طلوع و بر شرق غروب مي‌كند.

 

 

ديدار در جهنم

 

 

تا پيش از ظهور عصر فضا ابر‌هاي چگالي كه زهره را در برگرفته بودند چهره‌‌اش را به صورت توپي مه‌آلود در آورده بودند كه اجازه نمي‌دانند دانشمندان چيزي از عوامل زمين شناختي سطحش را ببينند. تنها راه ديدن زهره به كمك رادار بود كه پرتو آن مي‌تواند از ابر‌ها عبور كند و به سطح برسد و به بيرون بازتاب شود.

 

 

 اختلاف زمان براي بازگشت پرتو بازتاب شده از سطح به منبع نشان‌دهنده ارتفاع عوارض سطحي همچون كوه‌ها و دره‌ها است. سپس اين داده‌ها به رايانه‌اي منتقل شدند كه مي‌توانست نقشه‌اي از ارتفاعات سطح زهره به كمك كم و زياد شدن شدت رنگ‌ها تهيه كند.

 

 

در فاصله سال‌هاي 1990 تا 1994 فضاپيماي نقشه‌برداري ماژلان به دور زهره مي‌گشت و به اين ترتيب چشمان رادارش مي‌توانست تمام سطح سياره را بررسي كند. نقشه‌اي از سطح عوارض سطحي زهره نشان داد كه سطح زهره حدود 300 تا 500 ميليون سال نو شده است كه البته از نظر زمين‌شناختي در مقايسه با سن 5/4 ميليارد ساله منظومه شمسي سطح جواني است. اين كه اين اتفاق چگونه و چرا رخ داده هنوز مورد بحث دانشمندان است.

 

 

 اطلاعات اخير گرانشي يا جاذبه‌اي از سفينه ماژلان نشان مي‌دهد كه قشر بيروني سطح زهره نسبت به گذشته قوي‌تر و ضخيم‌تر شده است. زهره ميدان مغناطيسي ندارد، شايد هم به علت گردش آهسته آن باشد. جريان‌هاي گدازه‌ دشت‌هاي وسيع زهره را از كوه‌ها و مناطق مرتفع پوشانده كه در اثر فعاليت‌هاي زمين‌شناختي تغيير شكل يافته‌اند.

 

 

 بلند‌ترين قله سطح زهره قله مانتيز ماكسول در دشت ايشتار است. اين قله نسبت به سطح مرجع زهره 11 كيلومتر ارتفاع دارد كه بسيار بلند‌تر از ارتفاع قله اورست از سطح دريا است. زهره هم همچون سياره‌‌هاي دگر از خطر برخورد سيارك‌ها و شهاب‌واره‌هاي برگ در امان نبوده است. سطحش پوشيده از دهانه‌هاي برخوردي متعددي است كه به طور تصادفي در جاي جاي زهره پراكنده‌اند.

 

 

اما جو ضخيم آن به سنگ‌هاي كوچك‌تر اجازه ورود نداده و آنها را مي‌سوزاند. بنابراين دهانه‌هايي با قطر كمتر از 2 كيلومتر در سطح آن ديده نمي‌شود. به استثناي جايي كه سنگي بزرگ درست لحظاتي پيش از برخورد تكه‌تكه شده و قطعاتش با سطح برخورد كرده و زنجيره‌هاي از دهانه‌ةاي نزديك به هم را ايجاد كرده‌اند. چيز كه زهره به وفور دارد بيش از صد‌هزار آتشفشان كوچك به همراه صد‌ها آتشفشان بزرگ‌تر و عوارض آتشفشاني نظير Calderaاست. Caldera‌ها دهانه‌هاي بزرگ به قطر 2 كيلومتر هستند و شكل و شمايل و ساختار پيچيده‌اي نسبت به دهانه‌هاي فنجان مانند عادي دارند.

 

 

آنها معمولا بر اثر فوران‌هاي انفجاري فروريزش دهانه آتشفشاني و يا از تركيب دو دهانه كنار هم به وجود مي‌آيند. و در سطح زهره تا صد‌ها كيلومتر پهنا دارند. در حالي كه پهناي Caldera‌‌هاي زميني بيش از چند كيلومتر نيستند. در زهره همچنين رود‌هايي از جريان‌ گدازه‌ تا صد‌ها كيلومتر در زمين‌هاي پست‌تر كشيده شده‌اند. آنها دشت‌هاي وسيعي را به وجود مي‌آورند و تقريبا 85 درصد زهره را با سنگ‌هاي آتشفشاني پوشانده‌اند. يكي از اين رود‌ها طولي معادل 7 هزار كيلومتر دارد يعني فاصله‌اي مستقيم تهران تا پكن (چين).

 

 

كاوش‌هاي فضايي

 

 

در فاصله  سال‌هاي 1961 تا 1984 زهره مركز كاوش‌هاي سياره‌اي روس‌ها بود. آنها در مجموع 30 فضاپيما را به زهره فرستادند و با اين كه هشت فضا‌پيماي نخست حتي نتوانستند از جو زمين هم خارج شوند، ولي دست از تلاش نكشيدند و سرانجام نهمين فضا‌پيما به فاصله 24 هزار كيلومتري زهره نزديك شد. از ماموريت‌هاي موفق روس‌ها مي‌توان به نقشه‌برداري از مدار اشاره كرد اما جالب‌ترين آنها كاوشكر‌هاي ونراي (Venera) بودند كه بر سطح زهره فرود آمدند و تصاويري از محل فرود به زمين مخابره كردند. و پيش از اين كه بر اثر گرما و فشار زهره از كار بيفتند، توانستند خاك زهره را مورد تجزيه و تحليل قرار دهند.

 

 

هر كدام از آنها توانستند تنها يك ساعت در انجام دوام بياورند. پيش از كاوشگر ماژلان دو كاوشگر از سري ماموريت‌هاي پايونير به زهره فرستاده شد. پايونير 12 دور مدار زهره مي‌چرخيد و پس از ورود به مدار در سال 1978 نقشه‌هاي سراسري از ابر‌هاي سياره‌هاي، جو، يون سپهر و همچنين نقشه‌هاي راداري از 93 درصد سطح زهره را به زمين فرستاد. اين فضا‌پيما پس از هشت ماه پس از اتمام سوختش در جو زهره سوخت و از بين رفت.

 

 

پايونير 13 كه در سال 1978 پرتاب شد، ماموريتي چند كاره بود. حامل چهار كاوشگر كه طوري طراحي شده بودند تا از هم جدا شوند و در مكان‌هاي مختلف در دو بخش روز و شب هر دو نيمكره سياره وارد شوند. اين كاوشگر‌ها حامل چندين آزمايش براي اندازه‌گيري تركيبات شيميايي، فشار، چگالي، دماي جو زهره بودند. قرار نبود هيچ يك از آنها پس از برخورد با سطح سياره جان سالم به‌در برند. اما يكي از كاوشگر‌هاي روز پس از برخورد با سطح سياره سالم ماند و تا 67 دقيقه بعد كه باتري‌هايش از كار افتادند، درباره دماي سطح داده‌هايي به زمين فرستاد. كاوشگر اصلي هم به دنبال آنها وارد جو شد. اما چون سپر حفاظتي گرما نداشت در لايه‌هاي بالايي جو سوخت. و پيش از سوختن، داده‌هايي از خصوصيات خارجي‌ترين لايه جو زهره به زمين فرستاد. اين نقشه‌ هم اكنون توسط كاوشگر سازمان فضايي اروپا به نام ونوس اكسپرس ((Venus Expressكه در مدار زهره قرار دارد، همراه با ابزار‌هاي نقشه‌برداري متعدد استفاده مي‌شود.

 

 

خبر تازه اين‌كه ونوس اكسپرس براي اولين بار رعد و برق‌هايي را در سطح زهره كشف كرد كه به مراتب از رعد و برق‌هاي زميني قوي‌تر، ولي بدون آب و باران است. اين پديده زهره را به سيارات زمين، مشتري و زحل كه در همه بار الكتريكي توسط رعد و برق تخليه مي‌شوند، شبيه مي‌سازد). زهره هيچ قمر يا مهتابي ندارد، اما دم يا دنباله‌اي دارد. به تاريخ 8 ژوئن 2004، زهره مستقيما ميان زمين و خورشيد قرار گرفت و به صورت يك لكه بزرگ سياره از برابر صفحه خورشيد گذشت. اين رويداد نادر به نام "گذر زهره" ياد مي‌شود كه آخرين بار در سال 1882 و دفعه بعد در سال 2012 خواهد بود، اما براي دفعه بعد‌تر آن بايد تا سال 2117 منتظر ماند.

 

 

هر چند اين رويداد چندان اهميت علمي ندارد، اما در اين سفر، نيروي جاذبه عجيبي نهفته كه منجمان آماتور را به سوي خود مي‌كشاند. درخشش چشم‌نواز زهره براي هر ناظري دل‌فريب است و گذشتگان ما بي‌خبر از چهره زير پرده زهره آن را الهه زيبايي مي‌دانستند.

 

اما اين دنياي شگفت‌ طبيعتي خشن و افسار‌گسيخته‌اي دارد. زهره همچون جهنمي با دماي 482 درجه است كه در آن باران سولفوريك اسيد مي‌بارد و به جاي رودخانه‌هاي آب در آن جريان‌هايي از گدازه‌ داغ جاري است. حالا در مي‌يابيد كه چرا همه از سفر به مريخ صحبت مي‌كنند اما هيچ‌كس از سفر به زهره صحبت نمي‌كند.



سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

این سیاره در اساطیر قدیم به علت درخشندگی خیره کننده اش به الهه عشق و زیبایی معروف بود و در خشانترین جرم در آسمان شب است .


درخشندگی آن تا حدی زیاد است که اگر مکان آن مشخص شود حتی در روز هم می توان آن را با چشم غیر مسلح دید .
از لحاظ فاصله دومین سیاره نسبت به خورشید است و فاصله اش تا خورشید حدود 108 میلیون KM است
سیاره ناهید حدود 243 روز یک بار به گرد خود می چرخد و چرخش آن به دور  خورشید 225 روز طول می کشد که از این بابت منحصر به فرد است چرا که مدت شبانه روز آن طولانی تر از طول سال آن است . نکته جالب دیگر از حرکت ناهید اینست که جهت چرخش ناهید خلاف جهت چرخش محوری خورشید است و در این زمینه هم منحصر به فرد است . ( موافق عقربه های ساعت)

Venus-pioneer-uv

ناهید

قطر ناهید :
 قطر ناهید کمی کمتر از زمین و حدود 12100 کیلومتر است و جرمی حدود 82/0 جرم زمین را داراست و به خاطر همین ویژگی به خواهر دوقلوی زمین شهرت یافته است . 
 زهره هر چند  در آسمان زیبا به نظر می رسد ولی جهنمی سوزان و خرد کننده است چرا که دمای سطح آن بالغ بر 450 درجه سانتیگراد است و فشار جوی آن حدود 100 برابر فشار جوی زمین است که نمود واقعی یک جهنم است . 

زهره

قسمتی از سطح ناهید

 ناهید را هم به مانند تیر می توان قبل از طلوع خورشید در بیشترین کشیدگی غربی در آسمان صبحگاهی و بعد از غروب خورشید در بیشترین کشیدگی شرقی در آسمان شامگاهی دید .
بیشترین جدایی زاویه ای آن از خورشید 45 درجه است .
زهره به مانند ماه دارای صور و اهله است که جالب است بدانید در زمانی که ناهید به صورت هلال است بزرگتر در تلسکوپ دیده می شود و حتی با چشم غیر مسلح هم در آسمان درخشانتر است و دلیل این مسئله نزدیکی زهره در این زمان به زمین است.

iranastro

هلال ناهید

97 درصد جو متراکم ناهید را دی اکسید کربن تشکیل داده است که عامل اثر گلخانه ای در این سیاره می باشد . بخار آب ,مونوکسید کربن و ….. از ترکیبات اصلی جو ناهید می باشند .

 

نجوم_ایران

گذر ناهید از قرص خورشید

همین پدیده یعنی گذر ناهید (زهره) از قرص خورشید سبب کشف جو آن شد .



سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد